ŠVP PV

>>>>>   ŠVP.pdf   <<<<<

 

Mateřská škola Bulhary, okres Břeclav, příspěvková organizace

 

Školní vzdělávací program

pro předškolní zařízení

 

Krok za krokem objevujeme svět

 

Aktualizace ŠVP PV k 16. 4. 2024

Zpracovala: Bc. Veronika Drexler, Veronika Dostálová

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

1. Indentifikační údaje MŠ

 

1.1 Základní údaje o MŠ

 

Zřizovatel MŠ: Obec Bulhary

 

Č.j: MSBH/2024/11

IČ: 710 04 301

IZO:600111458

e- mail: ms.bulhary@seznam.cz

ID datové schránky: g22pe2c

součást MŠ: školní výdejna

počet tříd: 1

kapacita MŠ: 25

počet zaměstnanců: 5

provoz MŠ: od 6:35-16:05

 

ředitelka MŠ: Bc. Veronika Drexler

 

pedagogický personál:

učitelka: Veronika Dostálová

                Bc. Lucie Sklenářová

asistent pedagoga: Kateřina Kociánová

 

provozní personál: Martina Navrátilová

 

 

Čas strávený v mateřské škole je pro děti velkým přínosem, neboť jak uvádí Robert Fulghum: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole“

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

2. Obecná charakteristika MŠ

Mateřská škola Bulhary má dlouholetou historii a tradici. První třída byla založena v roce 1940. V roce 1983 proběhla rozsáhlá rekonstrukce budovy. Po celkové rekonstrukci a modernizaci byl provoz MŠ obnoven.

Budova je jednopodlažní se sedlovou střechou. V budově se nachází 2 třídy. 1 třída se užívá k odpočinku dětí. V patře je umístěno sociální zařízení pro děti a personál. V přízemí je herna, šatna dětí a zaměstnanců, sociální zařízení pro děti se sprchovým koutem a přípravna jídel.

Areál MŠ je v klidném prostředí s velkou zahradou v přírodním typu, kterou děti využívají v průběhu celého školního roku. Projekt přírodní zahrady realizován v roce 2014. Zahrada je vybavena herními prvky, pískovištěm, umělým kopcem. Terén umožňuje dětem rozmanité vzdělávací a pohybové aktivity.

Od 1. 10. 2023 je ředitelkou MŠ Bc. Veronika Drexler

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

3. Podmínky vzdělávání

 

3.1. Věcné (materiální) podmínky

Povinnost dodržet pro předškolní vzdělávání v MŠ podmínky je stanoveno zákonem č. 561/2004 Sb., (Školský zákon) v platném znění. Základní podmínky jsou legislativně vymezeny v právních normách.

V této části je uvedena charakteristika podmínek vzdělávání v MŠ. Současně se objevují záměry, jak podmínky zlepšit a tak zkvalitnit úroveň vzdělání.

 

Mateřská škola má dostatečné prostory a třída je uspořádána tak, aby vyhovovala skupinovým i individuálním činnostem dětí. Ve třídě jsou zřízené hrací kouty pro námětové činnosti dětí.

Vybavení tříd nábytkem odpovídá hygienickým a bezpečnostním požadavkům. Dětské stoly a židličky jsou v odpovídajících velikostech. Třída je vybavena tělovýchovným nářadím.

Ve třídě je v plánu nově instalovat interaktivní tabuli. Hračky a pomůcky jsou pro všechny věkové kategorie a jsou průběžně doplňovány a obměňovány. Děti si hračky samostatně uklízí.

Rozvíjíme estetické cítění u dětí, které vystavují své práce v šatně a dalších prostorách MŠ.

Na budovu mateřské školy navazuje oplocená školní zahrada, která je vybavena herními prvky.

Všechny vnitřní i venkovní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných

předpisů.

 

Záměr: zřídit ve třídách hrací koutky pro námětové činnosti dětí s prvky Gardnerovy teorie.

 

3.2 Životospráva

Dětem je poskytována plnohodnotná, pestrá a vyvážená strava. Mezi jednotlivými chody jsou dodržovány intervaly. Pitný režim je zajištěn v průběhu celého dne, děti si pití sami nalévají. Děti je nepřípustné nutit do jídla.

MŠ zajišťuje dětem pravidelný denní rytmus a řád, který učitelky individuálně přizpůsobují potřebám dětí a aktuální situaci.

Každodenně pobývají venku dostatečně dlouhou dobu, využíváme školní zahradu, vycházky do okolí MŠ.

Děti mají dostatečné množství pohybových aktivit řízených i spontánních, zařazujeme zdravotně preventivní pohybové aktivity i relaxační chvilky.

Všichni zaměstnanci se chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují dětem

přirozené vzory.

V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku.

Prevence - prosazovat a šířit osvětu – zubního kazu, propagovat zdravý životní styl, dostatek pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu, otužování pomocí slunce, vzduchu (časté větrání), další preventivní opatření.

Záměr:

- pěstování vlastních bylinek a zeleniny na záhonku na školní zahradě

- přenášet činnosti v letním období na zahradu školy,  propagovat zdravou výživu, ochutnávku  salátů, ovoce, zeleniny

- omezovat cukry, sladkosti

 

3.3 Psychosociální podmínky

 

Děti i dospělí se cítí v prostředí MŠ spokojeně, jistě a bezpečně.

Nově příchozí děti mají možnost adaptace na nové prostředí. Děti nejsou do činností nuceny, jsou respektovány jejich individuální potřeby, mají rovnocenné postavení.

Učitelky respektují potřeby dětí, reagují na ně, pomáhají jim v uspokojování jejich potřeb.

Každé dítě má svou osobní svobodu, která sahá po hraniční mez jiného dítěte, kam sahá osobní svoboda jednoho dítěte, tam končí druhému.

Ve třídách jsou nastavena pravidla soužití, kterými se děti učí respektovat sebe i druhého.

Děti se podílí na vytváření pravidel.

Děti dostávají jasné a srozumitelné pokyny.

Vedení dětí učitelkami je podporující, sympatizující, přímé, vstřícné a empatické. Děti zbytečně neorganizujeme, pracujeme formou nabídky, dáváme možnost výběru.

Činnosti jsou plánovány tak, aby odpovídaly věku, individuálním potřebám dítěte a aktuálnímu dění.

Učitelky při hodnocení využívají popisného jazyku a vyhýbají se negativismům.

Mají pozitivní vztah dětem, budují vzájemnou důvěru, pomoc a podporu.

Děti jsou vedeny k přátelskému soužití ve skupině s dopomocí nastavených pravidel.

Kultivujeme mezilidské vztahy na všech úrovních (zaměstnanci-děti rodiče-veřejnost).

 

Záměr:

U dětí se zaměřit na dodržování třídních pravidel, prevenci šikany a jiných sociálně patologických jevů.

Neustále hledat vhodné způsoby pedagogického vedení, metody, formy práce – zkvalitnění efektivních komunikačních dovedností, komunikačních pravidel zaměstnanců.

 

3.4 Organizace chodu

 

Denní režim je dostatečně pružný a umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí. Vzdělávací nabídka odpovídá RVP PV.

Během dne jsou zařazovány pohybové chvilky (jóga, zdravotní cvičení, pohybové hry,

cvičení na nářadí). Využíváme koutky pro aktivity. Děti mají dostatek přirozeného pohybu (chůze, běh, lezení, poskoky, hry s míčem, průlezky) zejména při pobytu venku.

Učitelky se dostatečně věnují dětem po celou dobu přímé výchovně vzdělávací práce.

Ve většině případů je poměr spontánních a řízených činností vyvážený.

Děti mají dostatek času a prostoru pro spontánní hru a mohou ji dokončit.

Učitelky připravují činnosti tak, aby děti podněcovaly k vlastní aktivitě, experimentování a

nepředkládaly hotové informace.

Učitelky vytváří podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti.

Dítě se nemusí účastnit společných činností. Zajišťujeme dostatečné soukromí, zejména při osobní hygieně.

Učitelky využívají různých didaktických pomůcek, které mají k dispozici v mateřské škole, vyrábí si je a průběžně doplňují. Pomůcky si připravují a plánují s daným předstihem.

 

Komunikace s dětmi se řídí následujícími pravidly:

- neodcházet ze třídy bez domluvy s učitelkou

- dodržovat hygienu

- dávat věci na svá místa

- neničit věci a úsilí jiných

- nekřičet, používat vhodná slova

- umět požádat o pomoc, poděkovat

- neubližovat si, ale pomáhat si

- využívat pozitivní komunikaci

- nechávat dětem pocítit přirozené následky – zpětná vazba

 

 

Záměr:

Rozšířit možnosti experimentování a zařazovat logopedickou prevenci.                      

Při plánování činností budeme využívat individuální diagnostiku dětí.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Vnitřní režim mateřské školy

            Základní denní režim je následující, uvedené časy jsou orientační.

6:35 – 8:30

Příchod dětí do třídy, volně spontánní zájmové aktivity,  vybírají si podle zájmu hru, řízenou nebo spontánní činnost, probíhají individuální speciálně pedagogické činnosti

8:30 – 9:00

Pohybové aktivity, osobní hygiena, svačina

9:00 - 9:30

Volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelům MŠ, zaměřené především na hry a zájmovou činnosti, řízené aktivity

9:30-11:30

Osobní hygiena, příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost, za příznivého počasí provádíme část činností venku

11:30 -12:00

 

Oběd a osobní hygiena

 

 

12:00 -13:45

 

 

13:45-14:00

 

 

Spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí,

Individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku

 

Hygiena, příprava na svačinu

14:00 -14:30

Odpolední svačina, osobní hygiena

14:30 -16:05

Volné činnosti a aktivity dětí řízené učiteli MŠ

zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí se využívá zahrada mateřské školy